7 maja 2020 0 Comments

W ciągu całego życia człowiek karmi swoje ciało różnego rodzaju pożywieniem. Pośpiech w jakim żyjemy sprawia że mamy coraz mniej czasu na przygotowanie zdrowego posiłku, więc zastępujemy go szybkimi daniami, których skład nie zawsze jest korzystny dla organizmu. W zdrowej diecie ważne jest to, aby była w taki sposób skomponowana, żeby zawierała wszystkie składniki odżywcze w odpowiednich proporcjach. Często jest to trudne do wykonania, jednak warto wprowadzić małe zmiany w swoim jadłospisie, które będą wsparciem dla naszego zdrowia. Włączenie do diety warzyw i owoców, najlepiej gdyby to było pięć porcji w ciągu dnia, jest dużym wsparciem dla naszego organizmu. Korzyści zdrowotne wynikające z jedzenia owoców i warzyw są wyższe niż wysiłek poświęcony na wprowadzenie ich do swojej diety. Warto także wiedzieć przy których dolegliwościach spożywanie owoców i warzyw może być ograniczone.

Składniki odżywcze w owocach i warzywach

Najlepiej spożywać świeże owoce i warzywa. Mają one wtedy najwięcej składników odżywczych, takich jak witaminy czy minerały. Niestety, świeże warzywa i owoce trudno długo przechowywać, dlatego największe ich ilości są spożywane w sezonie ich występowania. Na wiosnę warto zwracać większą uwagę na to co się kupuje, żeby uniknąć zakupu owoców i warzyw obficie opryskanych i obsypanych nawozami. Czasem warto zapłacić więcej i kupić świeże plony z ekologicznych upraw. Może nie będą zbyt piękne i wyrośnięte, ale na pewno będą zdrowe. Popularne jest także robienie różnego rodzaju przetworów, takich jak: soki, dżemy, marynaty czy sałaty. Równie częstym sposobem jest mrożenie nowalijek. Należy jednak pamiętać, że zarówno gotowanie, jak i mrożenie owoców i warzyw pozbawia je wielu składników odżywczych.

Owoce i warzywa a zdrowie

Naukowcy od wielu lat głośno mówią o pozytywnym wpływie owoców i warzyw na zdrowie człowieka. W dobie coraz większej zapadalności na choroby przewlekłe, nowotwory i choroby serca, dieta bogata w warzywa i owoce obniża prawdopodobieństwo występowania i nasilania się tego typu schorzeń. Nowalijki nie zawierają cholesterolu. Mają także niski poziom tłuszczów oraz są niskokaloryczne. Posiadają także wiele witamin i minerałów, które mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Błonnik będący składnikiem wielu owoców i warzyw wpływa na obniżenie cholesterolu, zmniejsza ryzyko chorób serca, a także wspomaga prawidłowe funkcjonowanie jelit i zapobiega zaparciom. Owoce i warzywa bogate w potas pomagają w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi. Kwas foliowy wspiera tworzenie czerwonych krwinek, a także jest zalecany kobietom w ciąży, ponieważ zapobiega nieprawidłowościom w rozwoju płodu. Niska zawartość kalorii w owocach i warzywach zapobiega otyłości i związanym z nią chorobom.

Dlaczego nie dla wszystkich?

Jedną z grup osób, które powinny zwracać uwagę na to jakie owoce spożywają się osoby chore na cukrzycę. Powinny one unikać owoców, które powodują szybkie podnoszenie się cukru we krwi. Przeprowadzone badania wykazały, że spożywanie umiarkowanych ilości niektórych owoców, a także zielonych warzyw liściastych może zahamować rozwój cukrzycy typu 2. Natomiast zastępowanie świeżych owoców i warzyw gotowymi sokami zwiększa ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *