7 maja 2020 0 Comments

Aktywność i odpoczynek to dwa elementy codziennego życia każdego człowieka. Po wykonaniu wszystkich zaplanowanych działań wieczorem ludzie zwykle kładą się spać. Inna sprawa, kiedy pracują zmianowo, wtedy zasypiają o różnych porach. Sen jest jedną z najbardziej pożytecznych form rekreacji. Zapewnienie odpowiedniej dawki snu pozwala na optymalną regenerację organizmu, dzięki czemu możliwe jest zachowanie dobrego stanu zdrowia. Wśród dobroczynnych skutków wysypiania się jest poprawa odporności, młody i piękny wygląd, a także poprawa koncentracji oraz wysoka zdolność organizmu do regeneracji i efektywnego działania. Zatem ile powinien spać człowiek? Co dzieje się, gdy zbyt mało śpimy? Czy można wpłynąć na jakość swojego snu?

Optymalna dawka snu – ile?

Przez długi czas za najlepsze dla człowieka uznawano 8 godzin snu. Nie brano jednak pod uwagę różnorodnych uwarunkowań ludzkiego snu. W zależności od człowieka, każdy ma swoją indywidualną potrzebę snu. Jednym wystarczy tylko 6,5 godziny, inni muszą spać nawet do 10 godzin. Wszystko to jest zależne od tego, ile dany człowiek potrzebuje snu. Krzywa potrzeby snu zmienia się u ludzi wraz z wiekiem. Niemowlęta śpią prawie przez całą dobę, dzieci potrzebują nawet ponad 10 godzin snu, a u dorosłych potrzeba snu zmniejsza się do kilku godzin. Starsze osoby zwykle śpią mniej i też wcześniej zasypiają. Najważniejszym wyznacznikiem odpowiedniej ilości snu jest to, że człowiek budzi się po nim wypoczęty i gotowy do działania.

Skutki braku snu

Plagą dzisiejszych czasów, oprócz niedoboru snu, jest także nękająca ludzi chroniczna bezsenność. Jest to problem na tyle poważny, że brak snu może prowadzić do powstania i rozwoju wielu chorób przewlekłych, takich jak: nadciśnienie, choroby serca, otyłość. Tak naprawdę zaburzenia snu wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. Cierpi na tym przede wszystkim mózg. U osób krótko śpiących zaobserwowano obniżoną koncentrację oraz trudności w przyswajaniu nowych informacji. Jest to związane z tym, że podczas krótkiego snu komórki mózgowe nie mogą się zregenerować i oczyścić z toksyn. Osoby przemęczone mają także dłuższy czas reakcji od osób wypoczętych, co ma kluczowe znaczenie podczas podejmowania trudnych decyzji. Niedobór snu wzmaga zaburzenia lękowe, które mogą skończyć się depresją. Chroniczny brak snu może prowadzić do śmierci.

Jak spać, żeby się wyspać?

Na szczęście można zapewnić sobie odpowiednie warunki do zdrowego snu. Wystarczy zadbać o kilka kwestii przed położeniem się spać. Wieczorem warto unikać kofeiny, nikotyny, a także alkoholu. Substancje te działają pobudzająco i nie pozwalają zasnąć. Nie powinno się jeść obfitego posiłku ani pić dużej ilości płynów. Niezalecany jest także intensywny wysiłek fizyczny. W sypialni powinna panować odpowiednia temperatura i powinno być cicho. Należy kłaść się spać, gdy człowiek jest śpiący. Dobrze jest wstawać zawsze o tej samej porze, niezależnie od tego, kiedy się położyło spać. Należy także unikać dłuższego snu w ciągu dnia. W sypialni nie powinno się pracować ani oglądać telewizji, powinna być kojarzona ze snem.

Napisz komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *